Plagiaat

Ik ben gewend mijn stukjes zelf te bedenken en te schrijven. En dat heb ik al een tijdje niet gedaan. Mijn hoofd stond er niet zo naar. Het onderwerp lag een beetje té voor de hand, en tegelijkertijd was ik dat onderwerp al snel redelijk zat. Want de hele wereld schreef er over, praatte er over op de radio én, nog erger, praatte er de hele avond over op TV. Alsof je die TV niet voor betere en leukere dingen kunt en zou moeten gebruiken. Als is het maar om te zorgen dat de kijkers ook een keer aan iets anders kunnen denken. Een beetje afleiding. En net toen ik dacht toch weer eens iets te gaan schrijven, iets azijnerigs over dat gedoe over mondkapjes, was iemand mij voor. En dus pleeg ik plagiaat. Niet een beetje, maar gewoon heel veel. Want het door Bert Wagendorp in De Volkskrant geschreven stuk was precies wat ik had willen schrijven. Als ik zo goed had kunnen schrijven als hij. Het gaat over mondkapjes……

Zonder mondkapje reizen met het ov is vanaf 1 juni verboden. Maar niet elk mondkapje is toegestaan. Wie vanaf die datum in trein of bus wordt aangetroffen met een medisch mondkapje voorzien van een CE-keurmerk dat helpt tegen besmettingen kan worden beboet. Alleen niet-medische mondkapjes die ‘geen vorm van bescherming geven’ zijn toegestaan. En niet alleen toegestaan, ze zijn verplicht.

NRC Handelsblad citeerde zaterdag uit een richtlijn van het kabinet, opgesteld door Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN). Daar stond het allemaal in.

Op de site van het ministerie van VWS viel te lezen dat een niet-medisch mondkapje ‘niet jezelf beschermt’, maar wel mensen ‘rondom je kan beschermen’. Voor een mede-passagier ben je op jouw beurt weer een mens rondom hem of haar, zodat het mondkapje je in die rol weer wel zou beschermen. Het niet-medische mondkapje is dus een niet-beschermend beschermend mondkapje.

De verplichting mondkapjes te dragen die niet beschermen kan vreemd overkomen, maar we moeten daar niet te lang bij stilstaan. Er is een tekort aan mondkapjes die wel beschermen, die zijn voor de zorg. Dus dan kom je al snel terecht bij second best, mondkapjes die dat niet doen.

Voor de zekerheid worden de boa’s die in de treinen gaan controleren op het dragen van mondkapjes die geen bescherming bieden uitgerust met mondkapjes die wel beschermen. Geen overbodige luxe, gezien het hoge percentage (als het goed is 100 procent) niet-beschermende mondkapjes onder de passagiers.

In de trein zijn de niet-beschermende mondkapjes verplicht, op het perron niet. Een niet-beschermend mondkapje mág daar natuurlijk wel. In de lijst van burgerlijke vrijheden staat het recht op het dragen van beschermkapjes waar je niks aan hebt fier overeind.

Het is ook toegestaan een zelfgefabriceerd waardeloos mondkapje te dragen. Deze worden overal aangeboden. Op de VWS-site staat een naaipatroon voor virusdoorlatende mondkapjes.

‘s Ochtends naar je werk met een nutteloos mondkapje voor je gezicht en ‘s avonds weer terug met hetzelfde mondkapje, is niet toegestaan. Niet omdat het dan opeens nutteloos zou zijn, want dat was het al. Alleen wanneer het nutteloze mondkapje tussendoor is gewassen (‘op 60 graden, geen wasverzachter gebruiken’) mag het ‘s avonds voor de terugreis zinloos worden hergebruikt.

Chef corona Jaap van Dissel houdt al sinds het begin van de crisis vol dat de mondkapjes geen meerwaarde vertegenwoordigen in de strijd tegen het virus. Dus ik ben benieuwd of Jaap vanochtend, op weg naar het RIVM in Bilthoven, voorzien is van een beschermend RIVM-mondkapje. En wat hij dan zegt tegen de professioneel bemondkapte boa die hem op de bon slingert.

In het begin van de mondkapjescrisis was sprake van een miljoenenzending van Chinese mondkapjes die na te zijn getest helaas moesten worden afgekeurd. Wellicht kunnen deze, omdat de vraag naar niet-beschermende mondkapjes nu snel zal toenemen, alsnog op de markt worden gebracht, aangezien ze vermoedelijk wel voldoen aan de harde eis van niet-bescherming.

Ik vermoed dat de richtlijn betreffende niet-beschermende mondkapjes in het ov alleen maar is bedoeld om de treinen leeg te houden. Het is pijnlijk duidelijk wie daar in het boemeltje zit, met een verknipt T-shirt voor z’n gezicht geknoopt: een sukkel. Wie wil dat?

Tot zover de column van Bert Wagendorp. Wij gaan volgende week een paar dagen naar Limburg, en overwegen daar ook twee keer de trein te nemen. Het is bijna jammer dat het dan nog geen 1 juni is…..

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.